Skip to main content

Trpíte poruchami spánku? Nejste v tom sami! Velká část populace má problémy při usínání a nespavosti. Existuje spousta rad, které se týkají spánku.
Připravili jsme pro Vás ty nejdůležitější tipy pro dobrý spánek a svěží začátek dne.

Před spánkem: uklidnit se

Vaše ložnice: zaměřte vše na spánek

Klid: hluk vede k neklidnému spánku nebo mu úplně zabraňuje kvůli většímu vyměšování stresových hormonů kortizolu a adrenalinu. Proto byste měli své místo ke spánku vytvořit jako co možná nejklidnější a odstranit nepotřebné zdroje hluku.

Tma: světlo rovněž ruší spánek, protože zabraňuje tělu v produkci spánkového hormonu melatoninu. Proto je velmi důležité, abyste odstranili nejlépe všechny zdroje rušivého světla a ložnici co nejvíce zatemnili.

Teplota: optimální teplota pro spánek neexistuje – osobní komfortní teplota však ano. Tato může být pro každého jiná. Zatímco mnoho lidí spí u otevřeného okna, jiní usnou pouze při příjemné teplotě. Důležité je přitom dobré zásobení kyslíkem a dostatečná vlhkost vzduchu. Nejlépe toho dosáhnete díky dobrému provětrání ložnice před spaním.

V posteli: pouze spěte

Spánek, nic než spánek: postel byste měli využívat výlučně ke spánku a k pohlavnímu životu. Pokud si v posteli čtete, díváte se na televizi, telefonujete nebo jíte, podvědomě časem nepovažujete postel za místo relaxace a spánku.

Zůstaňte klidní

Spánek byste neměli považovat za „úkol“ nebo „povinnost“. Pokud si uvědomíte, že můžete spát, ale nemusíte, vytvoříte tím klid a uvolnění. Pokud se spánek právě naopak nechce dostavit, můžete znovu vstát a pohodlně se usadit s knihou do svého oblíbeného křesla.
To z Vás sejme tlak, že musíte spát – uvolnění Vám udělá dobře a pomůže při usnutí.

1 European Union herbal monograph on Valeriana officinalis L., radix EMA/HMPC/150848/2015, 2. února 2016